Heeft het zin om veel domeinnamen te kopen?

Bedrijven die beter gevonden willen worden in Google, kopen wel eens meerdere domeinnamen om beter op zoekwoorden te scoren. Maar helpt dit echt?

Foto: EstudioWebDoce / Pixabay

Je verkoopt badkamers en krijgt het aanbod om www.nieuwebadkamers.nl te kopen voor een paar honderd euro. “Dit is een perfecte domeinnaam, want mensen die zoeken op ‘nieuwe badkamers’ komen dan bij jou terecht”, belooft de verkoper.

In werkelijkheid is dit vaak niet zo. Als je het adres www.nieuwebadkamers.nl automatisch laat doorlinken naar de URL van jouw bedrijf, dan wordt de site www.nieuwebadkamers.nl überhaupt niet door Google opgenomen. Stel dat je besluit om een nieuwe website te bouwen op het adres www.nieuwebadkamers.nl, dan betekent dit niet dat je direct op 1 staat op het zoekwoord ‘nieuwe badkamers’. Voor Google is de relevantie van het bedrijf en de content op de site veel belangrijker dan de daadwerkelijke domeinnaam.

Tot tien jaar geleden was de situatie nog anders. Toen kon je met een domeinnaam als ‘keukens.nl’ nog makkelijk bovenaan meedraaien in Google op de zoekterm ‘keukens’. Tegenwoordig kijkt Google meer naar het gedrag van bezoekers. Hoeveel mensen klikken er op welke resultaten? Blijven bezoekers hangen op een landingspagina of komen ze – vaak uit ontevredenheid over de content – terug naar Google om op een ander resultaat te klikken? De kans is groot dat op het zoekwoord ‘keukens’ alleen de beste nationale keukenzaken en goede regionale keukenzaken getoond worden. Wordt jouw site niet vertoond? Dan is de website waarschijnlijk niet relevant genoeg.

Wanneer wel een domeinnaam kopen?
In sommige gevallen kan het goed zijn om domeinnamen te kopen, bijvoorbeeld als je een nieuwe dienst of bedrijfstak wilt presenteren op een eigen site of wanneer je een weblog start. Daarnaast adviseer ik om meertalige websites niet onder te brengen onder één domeinnaam, maar onder meerdere domeinnamen. Dit komt uiteindelijk de vindbaarheid ten goede. Een andere reden om een domeinnaam te kopen, is dat je niet wilt dat deze naam in handen valt van een concurrent. Heb je een lastige domeinnaam, dan kan het ook slim zijn om een simpele domeinnaam te kopen, die mensen beter onthouden. QuiltLineConsultancy.com bekt toch wat minder lekker dan SnelScheiden.nl.

Wat als ik nog geen enkele domeinnaam heb?
Heb je nog geen website en wil je specifiek gevonden worden op één zoekterm? Dan kan het interessant zijn om deze domeinnaam te registreren en er een website op te plaatsen. Zorg wel dat de site rijkelijk gevuld is met goede content.

Ik kan een domein kopen voor 10 euro!
Als je ‘m wilt hebben, gewoon doen. Houd er wel rekening mee dat een domeinnaam al snel tien euro per jaar kost. Ik ken mensen die honderden domeinnamen bezitten, maar die zijn hierdoor wel duizenden euro’s per jaar kwijt aan puur het bezit van deze domeinnamen. Uiteindelijk moet je de balans opmaken: verdien je dit geld ooit terug? Het is net als met rommel op zolder: haal regelmatig de bezem door je domeinnamen.