Waarom het loont om een online marketeer ‘in huis’ te halen

Ieder bedrijf doet wel aan online marketing, maar vaak wordt het nog uitbesteed. Toch is het verstandig om een online marketeer uit te nodigen om bij jou te werken. Het is de moeite waard!

Middelgrote bedrijven die willen groeien kopen vaak online marketing in bij een bureau of bij een freelancer. Toch wordt er zelden op locatie gewerkt en dat is een gemiste kans. De meest succesvolle online marketing trajecten ontstaan vaak doordat een ondernemer en een online marketeer als partners samenwerken. Een ondernemer weet wie zijn doelgroep is, heeft alle productkennis, weet waar hij heen wil en ziet kansen. Een online marketeer weet hoe hij die doelgroepen online kan bereiken, hoe er wordt gezocht naar producten, met welke vragen potentiële klanten rondlopen en of de kansen ‘kansrijk’ zijn.

Wanneer een online marketeer op locatie werkt, dan kan hij of zij snel inspelen op de vraag van een ondernemer. De lijntjes zijn kort en dus kunnen campagnes vaak binnen een dag opgezet worden. De ondernemer ziet wat een online marketeer precies doet en weet waar hij geld aan uitgeeft, terwijl de online marketeer mogelijk kansen ziet op de werkvloer en nog meer toegewijd is om een succes te maken van een online marketing campagne. Een win-win-situatie.

Door een bevlogen online marketeer uit te nodigen, ontstaan er weer allerlei goede ideeën. Foto: Free-Photos / Pixabay

Natuurlijk kun je een online marketeer in dienst nemen, maar de vraag is of je dit moet willen. Je neemt hiermee best een risico, want je moet er op vertrouwen dat iemand echt goed is. Daarnaast is deze optie vaak duurder dan online marketing uitbesteden, zeker wanneer het om een fulltime functie gaat. Wanneer een marketeer enkele jaren meedraait binnen een organisatie, kan het zijn dat hij of zij qua kennis afstompt. Zeker wanneer de marketeer geen collega’s in het vak heeft of geen zin heeft om zijn kennis op peil te houden.

Probeer het eens en huur voor een dag in de maand een online marketeer in. De meeste online marketingbureaus bieden tegenwoordig de mogelijkheid aan om online marketeers te detacheren. Vraag er naar.

Hoeveel kost het om een online marketeer in te huren?
Dit is afhankelijk van het uurtarief van een marketeer of een bureau. Een ZZP’er vraagt gemiddeld zo’n 50 tot 80 euro per uur (excl. btw), terwijl een online marketingbureau gemiddeld zo’n 85 tot 150 euro per uur (excl. btw) vraagt. Wanneer je een online marketeer voor een langere periode inhuurt, kan dit tarief verlaagd worden. Houd wel rekening met kilometers, die worden vaak extra gefactureerd. Stel dat je een dag per maand een online marketeer ‘in house’ wilt hebben, dan kost je dat zo’n 500 euro (excl. btw) per maand voor een ZZP’er en zo’n 800 euro (excl. btw) voor een bureau.

Hoeveel dagen per maand moet ik een online marketeer inhuren?
Dat is geheel afhankelijk van jouw bedrijf. Ben je een klein lokaal bedrijf of een grote multinational? Wat voor kansen liggen er? Doe je nu al veel aan online marketing? Heb jij medewerkers die een online marketeer kunnen ondersteunen? Mijn advies is om eerst een inschatting te laten maken door een online marketeer of bureau en om vervolgens klein te beginnen. Opschalen kan altijd nog als blijkt dat er veel werk te verrichten valt.

Moet ik kritisch kijken naar het uurtarief?
Nee, kies voor een online marketeer of een bureau met ervaring, kennis en creativiteit. Nodig meerdere online marketeers of bureaus uit en vraag naar referenties en eerdere successen. Een uurtarief doet er alleen echt toe als het nog gaat tussen twee gelijkwaardige partijen.