Een bouncepercentage is altijd te verlagen, maar gijzel je bezoeker niet

Bouncepercentage is zo’n term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Wat zegt een bouncepercentage nu echt? En is een bouncepercentage gemakkelijk te verlagen?

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel mensen niet doorklikken op jouw site. Deze bezoekers verlaten de site dus nadat zij één pagina hebben gezien. Voorbeeld: tien bezoekers komen op jouw site. Drie mensen haken af, terwijl zeven anderen doorklikken naar een andere pagina. In dat geval is het bouncepercentage 30%.

Toch zegt een bouncepercentage eigenlijk helemaal niets. Er bestaat ook niet zoiets als een hoog of laag bouncepercentage. Wat voor de ene site hoog is, is voor een andere site laag. En andersom.

Je moet het bouncepercentage niet verlagen om het verlagen. Uiteindelijk draait het erom dat een bezoeker converteert of zo snel mogelijk vindt wat hij zoekt. Neem nu een winkel. Denk je echt dat de eigenaar van de winkel het belangrijk vindt dat een klant zo lang mogelijk in zijn winkel blijft en zoveel mogelijk schappen bekijkt? Het enige wat hij hoeft te doen is de uitgang blokkeren en zijn missie is geslaagd.

Nee, het gaat erom wat er uiteindelijk wordt afgerekend bij de kassa. Als er veel goede producten in de winkel liggen, dan blijft een klant vanzelf langer hangen en neemt de tijd in de winkel automatisch toe. Maar het moet geen gijzeling worden.

Net zoals iedere winkel anders is, is ook iedere website anders. Op de ene site komen mensen vlug even binnen alsof het een AH To Go is, terwijl zij op een andere website alles uitgebreid bekijken zoals in een Intratuin.

Verlaag het bouncepercentage niet door een klant te dwingen veel pagina’s te doorlopen. De klantreis is dan eindeloos en frustrerend.

Websites met een extreem laag bouncepercentage zijn vaak de websites met de grootste problemen op het gebied van UI (User Interface) en UX (User Experience). Een bezoeker moet teveel pagina’s bezoeken om de juiste informatie te vinden. Misschien klikt hij in het wilde weg rond in de hoop op de juiste plek te landen. Deze sites gijzelen een bezoeker, waardoor een bezoeker alleen nog maar denkt: “Help, ik wil hier weg.” Het gevolg: die ene bezoeker vraagt geen informatie aan of koopt dat ene product niet. Een gemiste kans.

Websites met een hoog bouncepercentage zijn niet altijd slechte sites. Neem Wikipedia. Ik vermoed dat het bouncepercentage van deze site zeer hoog is. Mensen googelen op een specifieke term, bijv. ‘geometrische eenheden’, en gaan vervolgens naar de desbetreffende Wikipedia-pagina. Op deze pagina wordt de vraag van de bezoeker direct beantwoord – oftewel: missie geslaagd! – en de bezoeker gaat weg.

Ondanks het hoge bouncepercentage doet Wikipedia het erg goed in Google. Dit heeft er vooral mee te maken dat Wikipedia de juiste informatie biedt en dat bezoekers daarna niet verder doorklikken op de resultaten op positie 2, 3, 4, etc. Verder zoeken is voor Google een teken dat een bepaald resultaat minder relevant is. Als een groot deel van de zoekers verder zoekt en op het resultaat op positie 2 klikt, dan leidt dit ongetwijfeld tot een wisseling van de wacht.

De landingspagina moet dus zo ingericht zijn, dat een bezoeker niet langer de wens heeft om andere resultaten te bekijken. Ook al haakt een bezoeker na één paginaview af: geen probleem!

Online marketing is zoiets als een goed huwelijk in stand houden. Maak er een feestje van voor je bezoeker en hij of zij heeft geen oog voor andere aantrekkelijke alternatieven.

Moet ik dan nooit streven naar een lager bouncepercentage?

Je moet streven naar een perfecte match tussen de wens van een bezoeker en de informatie op jouw website. Dan daalt ook automatisch het bouncepercentage (t.o.v. de nulmeting van een site). Het is dus goed dat je streeft naar een lager bouncepercentage, want dat betekent dat jij jouw bezoeker beter wilt helpen.

In sommige gevallen kan het goed zijn om een bezoeker langer op de site te houden. Stel dat je een aannemer bent, dan kan ik me voorstellen dat bezoekers zich eerst goed verdiepen in jouw bedrijf en verschillende pagina’s bezoeken. Het gaat dan immers al snel over een project van een paar ton. Verlaag het bouncepercentage door relevante projecten op de site te zetten, uit te leggen hoe een project van A tot Z verloopt en verhalen van klanten te tonen.

Het bouncepercentage zal dalen als je de juiste informatie op het juiste moment aanbiedt. Komt iemand binnen op de landingspagina ‘Villa’s in Hellevoetsluis’, dan is het goed om onderaan de pagina voorbeelden van villa’s in Hellevoetsluis te tonen. Zet daar geen algemene projecten neer, want een bezoeker op deze pagina wil geen kantoorpanden in Rotterdam of chalets in Renesse zien.

Heb jij een AdWords-campagne? Let dan ook goed op het bouncepercentage op zoekwoordniveau. Een te hoog bouncepercentage is een teken dat een bepaalde landingspagina niet goed aansluit bij de desbetreffende zoekterm. Vraag jezelf eerst af: wil ik wel echt op deze zoekterm adverteren? Zo ja, verbeter dan de landingspagina, zodat bezoekers niet snel afhaken.

In de wereld van de journalistiek draait het veel meer om views, dus ook daar is het goed om het bouncepercentage te verlagen. Een extra view op een nieuwssite of blog is een extra advertentievertoning en betekent dus meer omzet. Dan kan het ook goed zijn om bezoekers te verleiden met andere interessante content. Hieronder een voorbeeld hoe Caroline een nieuwsartikel op Scientias.nl recentelijk verrijkt heeft. Aan het eind van het artikel staat een blauw blokje om een bezoeker naar andere content te leiden.

Het resultaat is dat het bouncepercentage de afgelopen week enorm laag was. Uiteindelijk verwacht ik dat dit ook de vindbaarheid van de pagina in Google ten goede komt.

Kan het zijn dat een bouncepercentage niet klopt?

Ja. Als een Analytics-code verkeerd is geïnstalleerd of wanneer URL’s niet goed afgevangen worden, kan het bouncepercentage hoger zijn dan dat ‘ie waarschijnlijk is.

Daarnaast is het bouncepercentage van AMP-pagina’s (Automated Mobile Pages) enorm hoog. Als jouw site deze technologie gebruikt, dan moet je AMP-pagina’s filteren om een goed beeld te krijgen van het daadwerkelijke bouncepercentage. Hier wordt exact uitgelegd wat het probleem is. Kort door de bocht: wanneer een bezoeker doorklikt van een AMP-pagina naar een andere pagina op jouw site, dan denkt Analytics vaak dat het om een nieuwe bezoeker gaat. Er worden 2 sessies geregistreerd in plaats van 1 sessie met 2 paginaweergaven.


Ik wil pagina’s optimaliseren op bouncepercentage. Waar begin ik?
Maak een lijst van de 25 meest interessante pagina’s op jouw website om te optimaliseren. Ga in Google Analytics naar ‘Gedrag’ -> ‘Site-content’ -> ‘Bestemmingspagina’s’. Sorteer op ‘Bouncepercentage’ en kies vervolgens voor gewogen sorteren. Dan worden de best bezochte pagina’s met het hoogste bouncepercentage getoond.

Je ziet hieronder het verschil.

Gesorteerd op bouncepercentage. De pagina’s met het hoogste bouncepercentage (100%) staan bovenaan, maar dit zijn vaak pagina’s met één sessie. Het is zinloos om deze pagina’s te optimaliseren, omdat er amper verkeer is.

Kortom, ik ga de resultaten gewogen sorteren.

Bij een gewogen sortering (zie pijl) ontstaat er iets moois. De pagina’s worden nog steeds gesorteerd op bouncepercentage, maar het algoritme kijkt ook naar het aantal paginaweergaven. Wel staan er nog wat AMP-pagina’s tussen. Die moeten nog weg.

Nadat de AMP-pagina’s zijn verwijderd, ziet de top 10 er als volgt uit:

Een mooi lijstje van tien pagina’s met een hoog bouncepercentage en met veel bezoekers. Deze pagina’s optimaliseren levert veel meer views op.

Print deze lijst en denk bij iedere landingspagina goed na over de vraag: wat vind een bezoeker interessant om te lezen? Wat verrijkt de klantreis? Dan ben je als een prof bezig.

Wil je jouw website grondig verbeteren? Neem contact met mij op en ik help je graag. Start rechtsonder een chatgesprek en vertel mij jouw case. Ik zit er klaar voor!