Relevante voice ads: ben jij er klaar voor?

Kunnen bedrijven als Amazon en Google straks ook geld verdienen met hun Echo en Home-apparaten? Als ze slimme algoritmes gebruiken, dan kunnen ze geld verdienen met zogenoemde voice ads. Het staat of valt echter met relevantie.

Als Spotify Premium-gebruiker erger ik mij aan de ouderwetse radio. Oké, lallende DJ’s zijn nog enigszins te tolereren, maar dat geldt niet voor radiocommercials. Daarvan krijg ik de kriebels. Niet alleen komen deze commercials ieder uur voorbij, ook slaan ze vaak nergens op. Nee, ik wil op dit moment geen auto aanschaffen. Nee, ik denk nog niet na over mijn uitvaart. En kattenbrokjes? Ik héb niet eens een kat!

Deze week lanceerde Amazon de Echo Show: een spraakgestuurde speaker met 7 inch touchscreen.

Spraakgestuurde speakers
In de toekomst hebben we misschien wel slimme spraakgestuurde speakers van Google en Amazon in huis staan. Deze bedrijven hopen te verdienen aan audio-advertenties. In maart liet Google een vijftien seconden durende promotie voor de film ‘Belle en het Beest’ horen. Dit resulteerde in veel negatieve reacties op sociale media. Een slechte zaak, want zet Google deze lijn voort, dan schaffen potentiële klanten geen Google Home aan en laten ze mogelijk de Amazon Echo ook links liggen. Willen deze bedrijven dat spraakgestuurde speakers door iedereen omarmd worden – zoals de tablets en de smartphones – dan moeten zij een betere manier vinden om advertenties te integreren.

VoiceLabs
En die ontwikkelingen komen langzaam op gang. Zo lanceerde VoiceLabs deze week voice ads voor Amazon Alexa. Alexa is de intelligente persoonlijke assistent van de Amazon Echo, vergelijkbaar met Siri op Apple-apparaten. De gesponsorde berichten passen zich aan op de behoefte van de eindgebruiker, duren zes tot vijftien seconden en worden op verschillende tijden uitgezonden. Volgens MarketingLand heeft VoiceLabs een miljoen impressies gegenereerd, waarbij er minder dan vijf negatieve reacties binnenkwamen. Dat is een fractie van één procent.

Een voorbeeld van een voice ad.

Relevante voice ads: inspelen op de behoefte
Het is lastig om nu al te zeggen waarom mensen deze voice ads wel waarderen of ten minste tolereren, maar mogelijk heeft het te maken met relevantie. Momenteel ben ik bezig met een grondige verbouwing in mijn huis. Ik zou het erg op prijs stellen als een apparaat als Amazon Echo of Google Home mij op de hoogte houdt van aanbiedingen bij lokale bouwmarkten. Sterker nog: ik kan direct zeggen dat ik tien liter verf nodig heb en dat ik morgen de muren wil sauzen. De spraakgestuurde speaker fixt het voor mij. Ideaal, want mijn laptop heb ik niet nodig. Ook hoef ik niet naar de bouwmarkt te rijden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Ga je dagelijks naar de sportschool, dan heb je behoefte aan gezonde recepten en aan tips om fit te blijven. Vanuit het bedrijfsleven kan daarop ingespeeld worden met voice ads.

Hype?
Het is een mooie toekomstvisie. Toch is dit nog niet het moment om het advertentiebudget massaal over te hevelen naar voice ads. Alleen early adopters hebben een spraakgestuurde speaker. Misschien gaat het wel net zoals bij de smartwatches. De verkopen van smartwatches nemen de komende jaren licht toe, maar het gaat veel langzamer dan voorspeld. Dit jaar worden wereldwijd enkele tientallen miljoenen smartwatches verkocht. Op een totale populatie van 7,3 miljard mensen betekent dit dat 0,3% van alle mensen dit jaar een nieuwe smartwatch om zijn pols heeft. In vergelijking: er gaan dit jaar zo’n 1,7 miljard smartphones over de toonbank. Wij zijn overduidelijk verslaafd aan ons mobieltje. En als een smartphone spraakgestuurd kan zoeken of de tijd kan weergeven, waarom dan een ander apparaat kopen?

Toch een beetje geflopt, deze Apple Watch.

Blijf op de hoogte
Toch is het goed om de ontwikkelingen op het gebied van voice ads op de voet te volgen. Als de spraakgestuurde speakers straks wel massaal in Nederlandse huiskamers te vinden zijn, dan zijn de technieken hopelijk ver genoeg ontwikkeld om advertenties te streamen. Het is dus goed om als bedrijf in ieder geval na te denken over voice ads. Hoe zou jij het willen inzetten? Hoe kunnen voice ads over jouw bedrijf naadloos aansluiten bij de behoefte van de eindgebruiker? En wat voor teksten zou je willen gebruiken? Neem gerust contact met mij op om daar eens over te sparren.